PitchPark - Mastering Fieldmarketing

“Legal Hack”

De marketing achter Dove is vaak bejubeld, maar ook afgekraakt. Echter Dove gelooft en staat 100% achter hun zogenaamde “WHY”. ‘Producten voor echte mensen door echte mensen’ als ik zo vrij mag zijn dit op deze manier te vertalen. Reclame in het algemeen bevat wat door moet gaan als een zekere standaard van wat mooi is. Dus bijvoorbeeld make-up reclames worden meestal bevolkt door “mooie” mensen. Mij bekruipt dan ook vaak het idee: ‘waarom zou deze man of vrouw dit product überhaupt gebruiken, want ze zijn al heel mooi.’

Dove veranderde die optiek jaren geleden om echte mensen in haar campagnes te stoppen. Maatje meer, “bad hair-day”, klein, groot, etc. het kwam en komt allemaal voorbij. Mensen zoals jij en ik en wat je allemaal om je heen ziet. Want ja, iedereen heeft recht op een goede verzorging met goede producten. Een ander bekend merk heeft daarmee ooit een van in mijn ogen beste pay-offs gecreëerd die er is: “because you’re worth it.”

Veel merken activeren door middel van bijvoorbeeld het sponsoren van goede doelen, sport, cultuur, etc. Hierbij verbindt het merk zich aan een veelal maatschappelijk doel. Dove doet dit geheel op haar eigen wijze en maakt als het ware van hun geloof het doel.

Door middel van een “legall hack” heeft het reclamebureau van Dove, eigenlijk gewoon als “contributer” van Shutterstock, foto’s geüpload van “vrouwen van alle dag”. Rond 8 maart, Internationale Vrouwendag, zagen zij de advertentie-campagnes waarin de foto’s werden gebruikt. Inmiddels gebruiken 42 merken foto’s uit deze series en zijn er plusminus 1.800 foto’s gedownload. De volgende video geeft een goede impressie van deze campagne die nog geen 10.000 dollar heeft gekost aan media-inkoop. Een erg goed resultaat en het gaat Dove hierbij niet alleen over hun merk, maar vooral het doel om bij te dragen aan onze maatschappij. Zie ook de case van Nespresso op PitchPark.nl, een ander goed voorbeeld van merkactivatie.