Containers

door Marcel Hoes

Een verhaal vertellen over containers. De marketeers van Maersk Africa hebben dat met succes gedaan. Hoe onderscheid je jezelf van je concurrenten.

Maersk is de grootste containervervoerder van de wereld. Dit Deense bedrijf werkt over de hele wereld. De markt voor Maersk is groeiende en niet alleen vanwege het feit dat online verkopen een vlucht hebben genomen. De marketing van Maersk is traditioneel te noemen. Dit is ook niet onbegrijpelijk, want wat valt er te vertellen over containers! De corporate website van Maersk vertelt vrij weinig over het bedrijf Maersk en de mensen achter dit bedrijf. Wel geeft de website informatie over alle technologie die zij gebruiken om te zorgen dat klanten hun spullen naar de eindconsument en industrie kunnen vervoeren.

Verhaal

The pay-off van Maersk is: All the way
‘We are going all the way to meet our customers’ demands, pushing the boundaries to connect and simplify their supply chain.’ Op zich niets mis mee, maar een verder verhaal wordt niet vertelt en is ook niet zo onderscheidend t.o.v. hun directe concurrenten. Men maakt niet echt op een onderscheidende manier connectie met (potentiële) klanten. Ja en dan blijft een container toch gewoon een container.

Training in Ivoorkust

Eind 2019 werd ondergetekende gevraagd om in Ivoorkust de marketingstaf van Maersk Afrika te trainen. Doel van de training was om ze op een andere manier te laten nadenken over marketing. Maar tevens wel rekening te houden met de corporate marketing strategie van het moederbedrijf in Denemarken. Tijdens de dag zijn we onder andere ingegaan op het verhaal. Wat is toegevoegde waarde? Wat weten de (potentiële) klanten eigenlijk van het bedrijf Maersk? Waar staat het bedrijf voor? Maersk is bijvoorbeeld een van de partners achter de “Ocean Cleanup”.

Een andere kijk

Tot mijn grote verbazing kwamen de marketeers met een idee wat zij hadden. Ze zochten naar advies en ook bevestiging dat zij op de goede weg waren. Op de goede weg zitten zij zeker getuige de international development video die zij hebben gemaakt. Dit geeft net die andere kijk op een bedrijf dat containers vervoert. Naast duurzaamheid nemen ze ook op andere gebieden hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.