Duurzaamheid

door Marcel Hoes

Hoe implementeer je duurzaamheid binnen het vakgebied Fieldmarketing.

Het is misschien wel het meest gebruikt containerbegrip wereldwijd: ‘duurzaamheid!’ Maar wat doe je als je productie afhankelijk is van een grondstof die heel belangrijk is voor deze aarde? Als voorbeeld dit keer IKEA. IKEA laat zeer veel producten uit hout produceren. Hoe past dit dan in de duurzaamheidsgedachte? IKEA legt dit uit zie het artikel op PitchPark.

Het wordt nog moeilijker als je diensten aanbiedt die kort zijn en in de regel daarna stoppen. Fieldmarketing is zo’n dienst! Veel organisaties in deze sector werken voor merken die zelf ook duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Hoe ga je daar dan mee om. 

PSfm uit Amstelveen heeft dit thema al jaren geleden omarmt. Deze gedachte is geheel doorgevoerd in hun inkooptraject t.a.v. materialen die zij gebruiken voor acties van hun klanten. Zo kopen zij o.a. gerecyclede tastingcups, verpakkingsmaterialen en kleding in. Ook hergebruiken zij promotiematerialen en zorgen door middel van planning voor een zo klein mogelijk aantal gereden kilometers bij acties. Maar hier stopt het niet. 

PSfm is lid van de EFMP. De EFMP is een groep vooraanstaande fieldmarketingbureaus uit heel Europa. Hun missie is het toevoegen van waarde aan organisatieleden en hun klanten door gebruik te maken van best in class capaciteiten van hun leden en deze breed te verspreiden. Dit doen zij door actief en systematisch kennis en expertise te delen op alle organisatieniveaus. Ook binnen deze Europese organisatie is duurzaamheid een van de hoofdthema’s.

Nespresso is bijvoorbeeld zo’n klant. Al jaren laat Nespresso haar klanten fysiek beleven wat ze theoretisch beloven. En nu is er dan de RE:CYCLE fiets. Een project waarin Nespresso samenwerkt met Velosophy.  Deze fiets is gemaakt van 300 gerecyclede Nespresso cups. Er zijn er maar 1.000 van gemaakt en is te bestellen op: www.velosophy.cc.