Januari 0.0

door Marcel Hoes

In januari hebben we goede voornemens. Veel dingen gaan in de ban. Vaak alleen maar voor een tijdje. Toch zie je dingen gebeuren als het gaat om alcohol. De bierbrouwers zijn hier best blij mee.

De feestdagen zijn weer achter de rug. De kerstboom ligt al buiten. De flessen liggen inmiddels in de glasbak. Zoals ieder jaar maken wij massaal goede voornemens. Stop met roken, minder vet eten, vaker naar de sportschool, fietsen, yoga, wandelen. Het komt allemaal voorbij. Sinds enige jaren is daar bijgekomen: geen alcohol in Januari! Waar dit vroeger hoofdbrekens opleverde bij menig productmanager in de bierbranche, lijkt het wel of men er nu reikhalzend naar uitkijkt.

Oudejaarsavond 1989

Dat is weleens anders geweest. Tijdens de oudejaarsconference van Youp van ‘t Hek 1989 spatte de flesjes “Buckler” spontaan kapot in de supermarkt. Einde van het alcoholvrije bier avontuur van Heineken. Tijdens de golfcrisis kwam Bavaria met hun 0.0 voor onze militairen in die regio. Dit pilsje werd wel goed ontvangen. Het zou echter nog lang duren voordat de consument openstond voor de alcoholvrije variant van de metafoor van gezelligheid. Inmiddels is dit totaal veranderd. Doorgewinterde bierfanaten beweren schaamteloos dat 0.0 pils en bier volwassen aan het worden is. Sterker nog men zegt het nog lekker te vinden ook.

Zien drinken doet drinken

Alle grote merken hebben inmiddels een 0.0 pils op de markt gebracht en met succes. De wereld biermarkt kent vaker stagnatie dan groei. Echter de 0.0 markt laat dubbele groeicijfers zien. Tel hierbij op dat de brouwers een grotere winstmarge maken op 0.0 dan op het traditionele alcoholhoudende pilsje. Want er zit geen alcoholaccijns op. Om mensen ervan te overtuigen dat het echt goed smaakt schakelen veel brouwers fieldmarketing bureaus in om de consument te overtuigen en met succes. Ook de wijze waarop ze anderen mediamiddelen inschakelen is verrassend, maar kent altijd de “vergelijking”. Vrij nieuw is dat ook de bieren met 0.0% alcohol sterk in opkomst zijn. En het moet gezegd: ‘het biertje van Leffe smaakt gewoon goed’.

In plaats van Alcohol

Bavaria, die natuurlijk al jaren succesvol de alcoholvrije variant op de markt brengt, zit zeker niet stil. Naast het feit dat zij permanent blijven doorontwikkelen komen ze nu ook met een I.P.A. 0.0 op de markt. Ook hier wordt natuurlijk weer gebruikgemaakt van de smaakproef, maar wel bij een lastiger publiek: “de bierconnaisseur”.

Jeugd

Het Belgische Jupiler kent dezelfde aanpak, alleen kiest hiervoor een moderne setting en gericht op jeugd. In het land waar Bier met een hoofdletter wordt geschreven mag je dit toch lef noemen. Maar het levert ook heel wat op, want Jupiler is op dit moment nummer 1 als het gaat om een alcoholvrij pilsje in België.

Heineken

En natuurlijk kon Heineken niet achterblijven. Bijna 20 jaar lang was alcoholvrij bier een “non” onderwerp. En sinds enige tijd zien we Heineken 0.0 overal verschijnen. Maar Heineken zou Heineken niet zijn als ze dit niet meteen ook groots aanpakken. Zoals ze dat bijvoorbeeld doen in de VS. Overigens hadden ze hier voor Nederland denk ik een belletje moeten plegen naar Youp.

Water

Toch zijn er ook brouwers die niet meegaan in deze trend. Het merk Alfa is hier een goed voorbeeld van. Alfa wordt gebrouwen met water uit de eigen bron en daarom heeft elk flesje ook een uniek nummer. Alfa stelt dat bier zonder alcohol geen bier is. En het enige 0.0 dat zij hebben is water.

Ook de actie die ze hier aan verbonden hebben is leuk.

0.0 Café

Wij als redactie van PitchPark denken dat dit echt een blijvend fenomeen wordt. Maar groepsdruk en omgeving spelen hier altijd parten. Maar wat gebeurt er als je de omgeving veranderd. En wat gebeurt er als mensen bewust een keuze kunnen maken. Dat kan sinds kort in Amsterdam. Daar is sinds kort “Bar 0.020 open. Niet alleen alcoholvrij bier maar ook alcoholvrije prosecco, cocktails, etc. Kijken of de bierbrouwers hier ook contracten met de uitbaters gaat sluiten.