Marketing met maatschappelijke thema’s

door Redactie

Lees hier hoe IKEA zelf omgaat met duurzaamheid als maatschappelijk thema.

Deze keer op PitchPark het gebruik van maatschappelijke thema’s binnen de marketingcommunicatie. Veel bedrijven gebruiken deze thema’s om vaak goed over te komen op hun klanten en andere stakeholders. Erg gevaarlijk, want mensen prikken hier doorgaans direct doorheen. De schade aan de merkwaarde is vaak niet te overzien. Ook zijn er bedrijven die een thema kiezen dat direct iets met hun eigen producten of organisatie te maken heeft. Zo ook IKEA die overigens al jaren lang het thema duurzaamheid uit nut. Echter nu betrekken zij die geheel op zichzelf. 

Hout is een van de meest gebruikte grondstoffen in volume door IKEA. En de consument is er gek op. Maar bomen zijn erg belangrijk voor ons milieu. Hoe ga je dat grootverbruik rijmen met je eigen succes. IKEA doe dit natuurlijk weer op haar geheel eigen wijze. Sterker nog ze geven direct ook een commitment af wanneer zij hun belofte hebben waargemaakt. Hier zouden regeringen in de wereld eens een voorbeeld aan moeten nemen. 

Wel vragen wij ons binnen de redactie af of die enorme blauw/gele oppervlaktes met milieuvriendelijke verf zijn geschilderd?