Ode aan een ster

door Marcel Hoes

Hoe ga je om met vreselijke gebeurtenissen? Dit is een vraag die zeker heeft gespeeld bij Nike toen bekend werd dat Kobe Bryant samen met zijn dochter verongelukte op 26 januari dit jaar.

Op 26 januari dit jaar overleed Kobe Bryant. Hij speelde gedurende heel zijn twintigjarige carrière voor de Los Angeles Lakers, waarmee hij vijf keer kampioen werd in de National Basketball Association (NBA). Een noodlottig ongeval met een helikopter maakte een einde aan het leven van deze sportman. Ook zijn dochter, die het talent van haar vader bezat, overleefde het ongeval niet.

Kobe Bryant was naast sportman een heel bijzonder mens die zeer maatschappelijk betrokken was. Basketbal en Bryant waren één. Heel Amerika rouwde om zijn dood. Zijn sponsor was Nike, waar hij ook de Mamba League mee oprichtte. Deze League was speciaal bedoeld om kinderen te laten sporten. Bryant propageerde sport als een middel om alles te bereiken wat je wilt en dat niet alleen in sport.

De volgende video’s geven een uitermate goede impressie wat voor (sport)man Bryant was. Nike bracht een ode aan hem in de vorm van een video. Natuurlijk zullen sommige mensen bedenkingen hebben bij het feit dat Nike een video maakt, die ook het merk ten goede komt. Wij als redactie denken echter dat hier alleen zeer oprechte redenen hebben gespeeld om dit te doen. Toch blijft dit in marketing een lastig punt en één waar bedrijven/organisaties zeer integer mee om moeten gaan. Wij denken dat Nike er in is geslaagd om een prachtig eerbetoon te maken van een icoon.