POP-UP

door Marcel Hoes

POP-UP stores zijn niet meer weg te denken uit het moderne straatbeeld. Kijk hoe dit concept activatie heeft veranderd. Is het heel nieuw? Nee, niet echt. Het vind zijn oorsprong in 1298 in Wenen.

POP-UP stores

De niet meer weg te denken POP-UP stores kennen hun oorsprong in 1997 in Los Angeles. Patrick Courrielche organiseerde in dat jaar “The Ritual Expo”. Het was het begin van dit fenomeen. Overigens als je kijkt naar het principe van de POP-UP store zouden we ook kunnen zeggen dat de oorsprong ligt in 1298 toen in Wenen de eerste Decembermarkt werd georganiseerd. Later zou dit in heel Europa bekend worden als de Kerstmarkt. Het evenement dat Patrick Courrielche organiseerde zou later naam maken als “the ultimate hipster mall”. In 2000 publiceerde Malcom Gladwell zijn eerste boek: The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference. Dit boek veranderde de kijk van marketeers op consumenten en hoe ze deze “beleving” ondergaan. Al snel hadden de grote merken door dat het concept van Patrick uitermate geschikt was om consumenten in een korte tijd een merk-experience te geven. AT&T, Motorola en Levi-Strauss gingen samenwerken met Patrick en door heel Amerika werden POP-UP stores neergezet. Gucci en Louis Vuitton volgden en de POP-UP deed ook zijn intrede in andere branches zoals de Horeca met het POP-UP Restaurant.

Beleving is zeer belangrijk voor consumenten en met de trend van de POP-UP’s ontstonden er andere belevingsconcepten zoals de FLASH-MOB. Dit fenomeen combineerde beleving met de technische mogelijkheden die er inmiddels zijn zoals de smart-phone en YouTube in het bijzonder. Een van de best bekeken flash-mobs is natuurlijk die van “The Black Eyed Peas” in Chigago ter eren van Oprah.  Nou nog een keertje dan!

De POP-UP van vandaag de dag

POP-UP’s zijn er inmiddels in vele soorten en maten. Hieronder vind je een aantal voorbeelden. Neem bijvoorbeeld IKEA. Wij kennen IKEA natuurlijk allemaal van Geel, Blauw en vooral groot. Ontegenzeggelijk zorgt IKEA altijd voor een beleving wat uiteindelijk altijd uitdraait op kopen. Maar dan doen ze het nu toch even anders!

Of neem Nike voor de introductie van Nike.com delivery service in Canada. Gewone scheepscontainers worden getransformeerd in een merkbeleving-concept. En dan maken we ook nog een promotiefilm van de hele ontwikkeling van het concept.

POP-UP Restaurant mogen zich altijd verheugen op veel aandacht van het publiek en de media. Toch zien we vaak dat deze restaurants toch wat gekunsteld zijn. Nee, dan dit concept: slim, mooi en er efficiënt:

Maar soms zijn POP-UP stores echt over de top. Niet alleen heel groot, maar zo succesvol dat men besluit het permanent te maken. Maar dan houdt men wel nog steeds het POP-UP karakter aan. De basis voor dit winkelcentrum lag in het feit dat een aardbeving veel winkels had weggevaagd. De snelste manier om weer een leefbare omgeving te creëren was het gebruiken van scheepscontainers. Zo’n winkelcentrum heb je nog nooit gezien:

Ga voor nog meer POP-UP innovatie naar de case van de KitKat POP-UP store.