Radio, Bank of Restaurant?

door Marcel Hoes

Brandmanagement is de “gate-keeper voor een merk. Erg noodzakelijk getuige het volgende voorbeeld van een zeer bekend internationaal merk.

Merken zijn het meest waardevolle bezit van een bedrijf of organisatie. Ik hoor veel mensen nu denken: ‘Maar, dat zijn toch de mensen?’ Natuurlijk heel belangrijk, maar mensen komen en gaan. Het merk blijft! Veel bedrijven en organisaties willen nogal eens vergeten het merk te managen. We noemen dit in ons vak “brandmanagement”. Vaak blijven wij hangen op aannames zonder eens echt goed te kijken wat de status is van een merk, bijvoorbeeld in een bepaald land.

Op PitchPark.nl ziet u vaak KLM langskomen omdat wij vinden dat als het om merkactivatie gaat KLM behoort tot de betere. Echter ook zij kunnen fouten maken, maar dan worden ze als vanzelf gewaarschuwd door de collega’s die zich bezig houden met “brandmanagement”. Onderzoek is hierin key.

Nu zou je denken: ‘KLM is als oudste en nog bestaande luchtvaartmaatschappij erg bekend en zeker in Europa.’ Maar dat schijnt eigenlijk niet waar te zijn!. Het kan nog gekker, het land waarnaar wij het meest exporteren is helemaal niet zo bekend met het merk. Welk land dat is? Duitsland een land met bijna 90 miljoen consumenten. Maar wat doe je dan, dan ga je er ook echt voor met al je creativiteit. KLM; jullie doen het weer heel goed. Geniet van dit knap staaltje communicatie.