PitchPark - Mastering Fieldmarketing

Deze keer de “boekjes” van Erik van der Liet, eigenaar van “What comes Next”, .Erik is een strategische communicatieprofessional met een brede ervaring in bedrijfscommunicatie, gespecialiseerd in identiteit, positionering en reputatie. Met een focus op bedrijven die de ambitie hebben of in een proces van verandering, groei of innovatie zijn. Erik is een creatieve, conceptuele geest met doe mentaliteit. Mocht je echt nieuwsgierig zijn geworden klik dan op de afbeelding. Dan kun je het boek direct bestellen.

“Happiness”

Delivering Happiness van Zappos CEO Tony Hsieh laat zich lezen als een spannend jongensboek over een ondernemer die zeer succesvol wordt door zijn onderneming te bouwen op een sterke bedrijfscultuur. In het proces ernaar toe word je meegenomen in zijn overwegingen, strategie, onzekerheden, fouten en uiteindelijk grote successen. Een prachtig voorbeeld van een bedrijf dat zijn purpose glashelder heeft en ook uitdraagt. Ik raad ook aan een uitgave van het jaarlijkse Culture Book van Zappos aan te schaffen.

“Built to Last”

Built to Last van Jim Collins en Jerri Porras heeft Tony Hsieh ongetwijfeld gelezen. Dit standaardwerk is een must read voor corporate communicatie strategen. Collins en Porras hebben zeer uitvoerig onderzocht waar bedrijven met een lange bestaansgeschiedenis hun succes aan te danken hadden. Een waarden en Purpose gedreven strategie was een rode draad in hun onderzoek. Het werken vanuit Purpose en waarden is in deze tijd van snelle veranderingen actueler en relevanter dan ooit. De Golden Circle van Sinek is niet voor niets zo populair en zijn model zie ik dan ook als een praktische afgeleide van het werk van Colins en Porras.

“Impro”

Impro van Keith Johnstone is een boek dat in 1979 voor het eerst verscheen en sindsdien vele levens heeft geraakt. Keith Johnstone is de eminence grise van improvisatietheater en hij beschrijft in Impro de theorie aan de hand van zijn praktijklessen. Applied Improvisation is een opkomende discipline in management en CEO trainingen. Met improvisatietheater train je vaardigheden als onzekerheidsreductie, omgaan met onverwachte situaties, storytelling en reageren vanuit authenticiteit. In een tijd waarin plannen soms al verouderd zijn als de inkt nog nat is, is improvisatievaardigheid toegepast op Purpose en waarden een waardevolle vaardigheid voor managers en bestuurders. Mijn tip na het lezen van dit boek: ga het vooral doen!

Een website waar ik graag rondhang om creatieve zuurstof op te doen en contact te houden met de onderstroom, is www.9gag.com. Inmiddels is deze site wat mainstream geworden, maar nog steeds erg leuk om te bezoeken.