Prof. dr. Henry Robben

door Marcel Hoes

Prof. dr. Henry Robben (1960) is geboren in Winnipeg (Canada) en groeide op in het zuiden van Nederland. Sinds 1997 is hij hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit. Als gasthoogleraar vertoeft hij regelmatig aan universiteiten in binnen- en buitenland. Hij treedt regelmatig op als keynotespreker en als adviseur bij bedrijven. Zijn interesses betreffen strategische marketing, innovatiemanagement en strategische-besluitvormingsprocessen. Publicaties verschenen onder andere in het Journal of Product Innovation Management, het International Journal of Research in Marketing en R&D Management. Daarnaast is hij coauteur van diverse managementboeken. In zijn vrije tijd leest hij alles wat voor zijn neus komt. De redactie van PitchPark beveelt graag zijn nieuwste boek aan “Marketing met ballen”, wat hij samen heeft geschreven met Prof. dr. Rudy Moenaert, professor aan TIAS school for business. Beiden waren sprekers op het eerste PitchPark event op Nyenrode Business Universiteit in 2016. Indien u beschikt over een login voor deze website kunt u de presentaties van beide professoren bekijken.

Deze maand 3 boeken en 1 website die je volgens Prof. dr. Henry Robben gelezen moet hebben.Prof. Robben is vooral te spreken over de website: www.heathbrothers.com. Op deze website kunt u de kennis en kunde vinden van de gebroeders Heath, o.a. bekent van het boek: Made to Stick, een aanrader voor iedereen die met communicatie bezig is.

Voorspelbaar Irrationeel laat zien hoe irrationaliteit zich manifesteert in situaties (vaak erg raar en hilarisch) waar rationele gedachten worden verwacht. Het is een verbluffend, compleet origineel boek met een baanbrekende omvang waarin Dan Ariely de wortels opzoekt van ons rare gedrag en goed materiaal naar voren brengt die elke lezer boeit. Hij legt uit waarom erecodes goed zijn voor het verminderen van oneerlijkheid op het werk, waarom een aspirientje van 50 cent hoofdpijn kan oplossen waar een aspirientje van 1 cent niks tegen doet, en, uiteindelijk, waarom we beslissingen maken tegen beter weten in.

Voorspelbaar Irrationeel helpt lezers met het maken van betere keuzes — in hun persoonlijke levens, hun zakelijke levens en over hun gezamenlijke welvaart.

Bron: bol.com

Keuzes

Nederlandse titel:”Ons onfeilbare denken”

Waarom beoordelen we dezelfde situatie anders voor en na de lunch? Waarom denken we dat knappe mensen competenter zijn dan anderen? Daniel Kahneman toont in ‘Ons feilbare denken’ aan dat we veel irrationeler zijn dan we denken. Hij legt uit dat we twee denksystemen hebben: een snelle, intuïtieve manier en een langzame, weloverwogen manier. Beide zijn uitermate praktisch, maar het gaat vaak fout omdat we – zonder dat we het doorhebben – de verkeerde manier van denken gebruiken. In deze moderne klassieker legt Daniel Kahneman uit waarom we zo vaak verkeerde inschattingen maken en geeft tips om deze valkuilen te vermijden en betere beslissingen te nemen.

Bron: bol.com

Inschatten

Marketing expert en top-auteur Jack Trout heeft een boodschap voor managers die moeite hebben de snel veranderende zakenwereld bij te houden: “hou het simpel.” In dit boek helpt hij managers om te focussen door processen te simplificeren en zodoende je te kunnen focussen op de “core business.”

Let op: dit boek is moeilijk te verkrijgen, eigenlijk alleen nog tweedehands. Het is wel te koop bij amazon.com

Simpel