60 jaar Barbie
Terug naar de ware essentie van een pop-up store.
Inmiddels zijn er na 60 jaar 1 miljard Barbie’s verkocht in 150 landen wereldwijd. De speelgoed gigant Mattel claimt dus ook dat er elke seconde 3 Barbie’s worden verkocht. Vertaalt komt dit neer op 1,4 miljard dollar in 2015. Barbie is daarmee het meest winstgevende product van de speelgoedmaker.
De rol van Barbie gaat volgens velen veel verder dan speelgoed alleen. De bijdrage die de pop heeft gespeeld is maatschappelijk gezien groot. Barbie staat gelijk aan onafhankelijkheid. Naast poppen zijn er natuurlijk alle accessoires en hier kan een paralel worden getrokken met bijvoorbeeld Lego, waarbij het uitbreiden de sleutel is naar groei.
Wat zeer opvallend is in de festiviteiten rond het 60 jarig jubileum is de wijze waarop dit wordt aangepakt. De makers van Barbie bedachten dat het leuk en communicatief interessant zou zijn om een pop-up store te openen. Je zou zeggen niks bijzonders, echter de wijze waarop zij dit deden gaat terug naar de ware essentie van een pop-up store. De store was maar 1 dag open. De definitie op Wikipedia luidt: ‘Pop-up (uit het Engels, letterlijk opduiken) is een concept dat wijst op de tijdelijke aard van een winkel, museum, restaurant enzovoort. Dit is wel een zeer tijdelijke gebeurtenis, maar wie jarig is trakteert.