Anders IKEA
Is iedere verandering beter? Een vraag die wij ons echt stellen als we naar de nieuwe positionering van IKEA kijken. En zeg nou zelf als je binnen 2 jaar een positionering hebt die als een soort vaste zinsnede door heel veel mensen wordt gebruikt: aandacht maakt alles mooier.
IKEA lanceerde onlangs de nieuwe positionering: “iedereen slim”. Men deed dit onder ander door een nieuwe commercial. De vraag die dit deed oproepen bij de redactie van PitchPark was: ‘waarom!’ Frederike den Ottelander, Country Marketing Manager IKEA Nederland hierover: ‘Iedereen slim’ is het bewijs van alles wat we doen en waar we voor staan. Vanuit de visie: een beter dagelijks leven thuis voor zoveel mogelijk mensen, maken we slim leven bereikbaar. Met de campagne spreken we de consument van vandaag en morgen op een andere manier aan. We laten met trots zien hoe we slim leven en wonen op een betaalbare manier werkelijkheid maken, en dat jij thuis misschien al slimmer bezig bent dan je zelf dacht.’ Men wil consument helpen en inspireren om samen een slimmer, efficiënter en duurzamer thuis te creëren.
Aandacht maakt alles mooier
Natuurlijk zit het zoals we gewend zijn van IKEA weer prima in elkaar, maar toch bekruipt ons het gevoel van: waarom? De positionering is meer een waardeoordeel in onze beleving. Als het doorslaat kan het ook betekenen dat als je niet bij IKEA koopt, je niet slim bent. En de duurzaamheidsgedachte die IKEA hier wil claimen zit natuurlijk al naadloos in “aandacht maakt alles mooier”. Want aandacht voor bijvoorbeeld het milieu is het startpunt. Zeker de jongere generatie, die als het om duurzaamheid gaat, op een hele andere manier hier tegen aan kijkt. Staat duurzaamheid bij veel mensen nog steeds voor ‘geld besparen’, bij de jeugd gaat het over ademhalen. De vertaling van de vorige positionering was ons inziens ook briljant doorgevoerd op de winkelvloer, getuige het feit dat je permanent een goedendag werd gewenst. Hoe gaat dat nu dan plaatsvinden? Goedemiddag slimmerik of zoiets?
The wonderful every day
De kerstcampagne in Ierland is dan wel zeer verfrissend en anders. Maar ook daar kunnen we met gemak de “aandacht maakt alles mooier” positionering in zien. Ook heeft het iets eigentijds en hips.