Contra-promotie

door Marcel Hoes

In de wereld van marketing en communicatie creëren wij voortdurend nieuwe woorden. Heel eerlijk, vaak doen we dat om het nog iets te laten lijken. Maar in deze tijd waar ook ik als redacteur van PitchPark.nl meer tijd dan anders heb, slaat het brein wel eens op hol. Desalniettemin vind ik dat dit woord wel de lading dekt: contra-promotie. Het communiceren van een boodschap om het voorafgaande succes te temperen. Misschien wel het effectiefste middel tegen Pavlov!

In deze tijd van de COVID 19 pandemie kan je je ook verbazen. In negatieve zin, maar zeker ook in positieve. Veel bedrijven en organisaties stellen zich in “normale” tijden vaak een beetje beter voor dan ze zijn. Kijk bijvoorbeeld naar bedrijven als Booking.com, Talpa, Disney, etc. In normale tijden “hip en happening” , maar in crisistijd getuigen zij van weinig sociaal besef. In normale tijden zijn we kritisch naar bedrijven toe en schromen dan ook niet hier op sociale platformen onze mening te delen.

Uber

Dit bedrijf, dat zonder de digitale revolutie nooit had bestaan, is in de afgelopen jaren gevierd en verguisd. Van de “Robin Hood” in het Taxi-bos tot vrouw onvriendelijk moloch. Al voor de crisis zag je echter een verandering. Waarschijnlijk mede ingegeven door een vernieuwd management en het vergrootglas dat social-media heet. Maar de marketeers van Uber pakken dit mijn inziens zeer goed op met gebruikmaking van de crisis. Je zou dit kunnen vergelijken met KLM die reizigers voor de crisis opriep om minder te vliegen of anders gezegd beter na te denken voordat zij in een vliegtuig stappen. Zeg maar “contra-promotie”! Bij mijn weten was de KLM de eerste die van deze vorm van communicatie gebruik maakte.

Nu even niet!

Uber roept hun klant op even geen gebruik te maken van hun diensten in deze tijd van crisis. Sterker nog: ‘ze bedanken mensen voor het niet gebruiken van hun dienst.’ Misschien een idee voor de NS voor de komende periode waarin wij het aantal reisbewegingen substantieel zullen zien groeien, met mogelijk alle gevolgen van dien.