Crisis!
Crisis! Dit keer even geen “Moekje” maar een overpeinzing. Wat betekent het voor onze branche? Wat kunnen we er van leren? Hoe gaan we verder en dingen die we zijn vergeten.
Het zijn onwaarschijnlijke tijden. Mochten er nog mensen zijn die denken dat we niet in een tijd van globalisering leven, kijk naar buiten. Lege pleinen, straten en terrassen is het bewijs. We zijn massaal aan het puzzelen geslagen, hebben de tuin alvast “zomerproof” gemaakt en toch maar begonnen met het “doe-het-zelven”. Zo zie je maar, ook in deze voor bedrijven moeilijke tijden zijn er branches waar het boven verwachting goed gaat.
Ook in de marketing-communicatie gaat het “stroef”, maar het ligt zeker niet stil. De meeste tv-adverteerders hebben hun product, aanbiedingen en promotie ingeruild voor het onderstrepen van hun WHY. Veel commercials worden volgestopt met de kern- en merkwaarden van het bedrijf. Ook de brancheorganisaties zetten hun beste beentje voor om de leden en hun activiteiten te promoten. En ook de hulporganisaties laten zich niet onbetuigd.
We krijgen weer oog voor de handen die het doen: zorgmedewerkers, supermarktmedewerkers, postbodes, vuilnismannen en -vrouwen, schoonmakers; ze zijn onze nieuwe helden. En terecht. Nu maar hopen dat deze zienswijze blijft bestaan en we eindelijk met elkaar afstand gaan nemen van de term “lageropgeleiden” en inwisselen voor het prachtige: “praktisch opgeleiden”.
De wereld van de fieldmarketing lag ook even volledig stil. Naast de welbekende “contactberoepen” zoals kappers, fysiotherapeuten, tandartsen, masseurs, etc. vallen de mannen en vrouwen die doorgaans bezig zijn met product- en merkactivatie eigenlijk ook in deze groep. Staat deze hele sector dan stil zult u zich afvragen? Nee zeker niet, getuige bijvoorbeeld de activiteiten van de EFMP (European Field Marketing Partners) Deze Europese samenwerkingsorganisatie van fieldmarketing bureaus heeft de denkkracht en ervaring van alle aangesloten bureaus gebundeld om manieren te ontwikkelen waardoor bedrijven en organisaties binnenkort weer gebruik kunnen maken van dit effectieve marketingmiddel. PSfm is de Nederlandse partner van de EFMP. Ook daar wordt continu gewerkt aan innovaties om product- en merkactivaties binnenkort weer op te starten.
Hoe het verder gaat? De tijd zal het ons leren. Maar een ding is wel duidelijk: ‘deze maatschappelijke reset doet een beroep op ieders sociaal besef, innovatiekracht en creativiteit.’ Het geeft ons allemaal ook dingen terug die we eigenlijk vergeten waren. Een goed voorbeeld hiervan is de commercial van Dirk van de Broek supermarkten. Een zin in hun commercial vertegenwoordigt dit voor mij helemaal: ‘in een tijd dat boodschappen weer levensmiddelen worden genoemd.’
Pas goed op uzelf en uw omgeving.
Namens PitchPark.nl,
Marcel Hoes