De perfecte positionering

door Marcel Hoes

Positioneren is een van de meest cruciale zaken binnen de marketing. Het is de belangrijkste keuze die je maakt. Veel bedrijven en organisaties gaan direct voor de oplossing. In dit boek van Julian Stevense wordt een andere tactiek besproken: ‘Begin met het probleem.’

Deze keer aandacht voor een boek wat al enige tijd op de markt is. Waarom een ouder boek zult u denken? In onze rubriek “Moekjes” besteden wij altijd aandacht aan boeken waar wij van vinden dat je ze als marketingprofessional gelezen moet hebben. En dit is er zo een. Heel toevallig zagen wij een post voorbij komen van de auteur van dit boek, Julian Stevense, op LinkedIn. Julian is oprichter van Brandgurus, een bureau gespecialiseerd in positionering-strategieën en propositie ontwikkeling. Hij prees zijn boek aan als lekkere leesstof voor in de vakantie. En daar zijn wij het helemaal mee eens.

Omdenken

De vakantie is het beste moment om jezelf er toe te zetten om eens te gaan “omdenken”. Dat is precies de wijze waarop dit boek is geschreven. De ondertitel van dit boek is dan ook: ‘Stop denken in oplossingen start denken in problemen’. Klinkt gevaarlijk, maar is het eigenlijk niet. Het is namelijk logica.

Drie-stappen-model

Het boek is zeer helder en herkenbaar geschreven en geeft door middel van een “drie-stappen-model” de verschillende fases weer van een positionering-strategie. Met veel voorbeelden zorgt dit boek er voor dat je direct aan de slag kan. In plaats van te denken in oplossingen, demonstreert dit boek op overtuigende wijze dat je je beter op problemen kunt richten. Want alleen inzicht in het probleem laat zien wat de beste oplossing is.