Dr. Bas Kodden
Wordt een “HELD”.
Dr. Bas Kodden is naast docent in het Sport Leadership Programma ook Coordinator van het Center for Leadership & Management Development en Directeur van het Executive MBA programma op Nyenrode. Bas Kodden begon op zijn 27ste zijn eigen bedrijf vanuit de woonkamer van zijn ouders.
Als niet onverdienstelijke tennisser kwam hij er achter dat leeftijdsgenoten als Krajicek, Elting en Haarhuis een maatje te groot waren wat tot het einde van zijn high-performance tenniscarrière leidde. Voordat hij zijn eigen bedrijf startte had hij een goede job als hoofd hypotheken, had energie voor tien, maar was onrustig over zijn toekomstperspectief. Zoals hij zelf zegt:’energie blijft lang houdbaar.’ Hij ging personeel bemiddelen en dat ging zeer voortvarend. De energie kreeg hij vooral vanwege de dankbaarheid van mensen bij het vinden van een nieuwe job. Vanwege het succes groeide de onderneming zeer snel, maar zoals hij dat zelf zegt:’het werd een fabriek, ik zag geen mensen meer en bleef dus ook verstoken van de kick van de dankbaarheid en was enkel en alleen bezig met cijfers en facturen.’ De omslag kwam toen ik voor groepen MBA studenten sprak op Nyenrode en tevens mijn eerste boek schreef: Wordt een HELD.’ HELD staat voor: hoog energieke leidinggevende doener. ‘Ik wist toen wat ik wilde: mensen in hun kracht zetten, waardoor ze een volgende stap kunnen zetten in hun carrière.’ Hieronder zijn Moekjes:
Originals van Adam Grant
Waarom dacht Steve Jobs dat de Segway een enorm succes zou worden? En waarom flopte het? Wat is de overeenkomst tussen de opstand tegen Milosevic en een koudwaterzwemmer? Ben je als 55-plusser ingekakt of kun je dan nog tot wereldschokkende uitvindingen komen? Zo maar wat vragen die in het geweldige boek Originals van Adam Grant worden beantwoord. Over innovatie, ideeën genereren en selecteren, gebalanceerd risico’s nemen en tegenspreken, allemaal zaken die Originals doen.
The Power of Onlyness van Nilofer Merchant
In The Power of Onlyness, Nilofer Merchant, one of the world’s top-ranked business thinkers, reveals that, in fact, we have now reached an unprecedented moment of opportunity for your ideas to “make a dent” on the world. Now that the Internet has liberated ideas to spread through networks instead of hierarchies, power is no longer determined by your status, but by “onlyness”— that spot in the world only you stand in, a function of your distinct history and experiences, visions and hopes. If you build upon your signature ingredient of purpose and connect with those who are equally passionate, you have a lever by which to move the world.
Marketing met Ballen van Henry Robben en Rudy Moenaert
Het roer moet om. Marketeers moeten (weer) een leidende rol pakken binnen hun bedrijf. Wil jij weten wat nodig is voor succes, zowel voor jezelf als voor je organisatie? Het OMR-denkraam, Ontdekken – Managen – Respecteren, beschrijft de negen gedragskenmerken die jou helpen om, ongeacht de inhoud en positie van je marketingrol in je organisatie, je te onderscheiden. Deze gedragskenmerken vormen de basis voor jouw persoonlijke businessmodel.
‘Marketing met ballen’ staat vol aansprekende voorbeelden en bruikbare tips. Het helpt je een positief momentum opbouwen om jouw kans te pakken en bij te dragen aan de weg naar ambitie. Doe er je voordeel mee!