Gekker!

door Marcel Hoes

Je merk koppelen aan een maatschappelijk probleem of discussie wordt steeds populairder. Het merk vertelt daarmee een verhaal en verhalen maken gebruik van ons gevoel. Nike doet dit op een bijzondere manier.

Het spel in de hersenen

Het positioneren van een merk is een continue proces. Merken proberen op allerlei manieren in de hoofden te komen van de doelgroep. Gevoel speelt hierbij een hele belangrijke rol. Waarom? Dit heeft alles te maken met de opbouw van onze hersenen. In onze hersenen bevinden zich 2 zeer belangrijke gebieden die het verkoopproces voor een mens als het ware regelenen: de Neocortex en het Limbisch-brein. De Neocortex regelt het rationele denkproces, zoals bijvoorbeeld prijs. In het Limbisch-brein gaat het over gevoel. Merken willen dat klanten loyaal aan het merk zijn. Loyaliteit is een gevoel! Bereikt een merk dit, dan kan dat merk in de ogen van deze consumenten heel ver gaan.

Zoals bijvoorbeeld Apple die laptops maakt die gemiddeld 500 euro meer kosten dan vergelijkbare laptops van andere merken. Of wat te denken van Starbucks. Dit bedrijf kan schaamteloos aan hun klanten gemiddeld 4 euro vragen voor een kop koffie in een kartonnen beker. Als je meer wilt weten over gevoel als marketinginstrument lees dan bijvoorbeeld “Begin met het waarom” van Simon Sinek. Je vind dit boek overigens in onze rubriek “Moekjes”.

Claimen

Om dit te bereiken claimen merken vaak een maatschappelijk doel of gevoel. Ze springen in de bres voor bijvoorbeeld kansarmen of geven hun mening ten aanzien van een maatschappelijke discussie. Dit geeft de klant van het merk dat gevoel van: ‘ik voel mij thuis bij dit merk, goed dat ze dit doen, etc.’ Wel is het belangrijk dat het onderwerp ook past bij het merk.

Dromen

Onder de titel Nike – Dream Crazier neemt Nike echt een standpunt in ten opzichte van mensen in de maatschappij die het maar niks vinden dat vrouwen gewoon hun leven leiden zoals ze dat willen. Dat niks onmogelijk is, dat je gewoon de dingen moet doen die je wilt doen. Toen ik de eerste keer deze video zag dacht ik meteen aan een uitspraak van Pippi Langkous: ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan.’ En ja, ook ik kreeg meteen dat gevoel: ‘Nike is meer dan een fabrikant van sportartikelen.’ Geniet van deze ook weer prachtig gemaakte marketingvideo, Just do it!

Meer dan een product!