Het nieuwe schrijven

door Marcel Hoes

Deze maand het nieuwe boek van Dolf Weverink. Dolf (1960) is schrijftrainer, schrijfcoach, tekstschrijver en uitgever. Hij studeerde een jaar psychologie, daarna Nederlandse Taal- en Letterkunde; eerst in Groningen, later in Amsterdam waar hij aan de UvA zijn doctoraalfase afrondde. Al tijdens zijn studie werkte hij als redacteur, desk researcher en copywriter. Na bij een pensioenfonds, een reclamebureau en een opleider gewerkt te hebben, begon hij in 1994 voor zichzelf als tekstschrijver en trainer. Dolf traint, coacht en geeft uit in een netwerk van mensen, die net zo veel van het vak houden als hijzelf.

Het nieuwe schrijven

aantrekkelijk * overtuigend * duidelijk * correct

Eerst bedenken wat je wilt bereiken met je uiting. Je afvragen wat De Bedoeling is. Vervolgens bedenken wat de meest geschikte manier is om te vertellen én te laten zien wat je belooft. Dat doe je door beide hersenhelften aan het werk te zetten. En daar wordt het schrijven nieuw. Een boodschap moet om te beginnen aantrekkelijk zijn: leuk, interessant, boeiend om naar te kijken en wie klikt of verder leest krijgt een inhoudelijke beloning. De belangrijkste boodschap staat bovenaan. Vorm, beeld en inhoud versterken elkaar. Ook nieuw is dat je je moet afvragen welke kanalen, middelen en media je in de strijd gooit. Een nieuwe schrijver kent de eigenaardigheden en de kracht van de diverse crossmediale mogelijkheden, maakt een keus die past bij de ontvanger, het middel en de afzender. Hebben we al de eigenschappen ‘aantrekkelijk’ en overtuigend gehad, dan volgen ‘duidelijk’ en ‘correct’. Een kwestie van een goede structuur bieden, zodat je ook de scannende lezer en kijker bedient. En zorgen dat het allemaal klopt: je spelling, je alt-teksten en andere metadata.

Meer weten over het boek: http://www.hetnieuweschrijven.nu/derde-druk-het-nieuwe-schrijven-trekt-audreys-onverdeelde-aandacht/