Kopen met views

door Marcel Hoes

We zijn wereldwijd in de ban van “Cryptocurrencies”, aandelen en andere vormen van geld verdienen. De digitale wereld heeft dit in een stroomversnelling gebracht. Blockchain zal dit nog veel verder brengen. Maar hoe kun je dit ook gebruiken voor een merk of product. Opel deed een zeer goede poging.

Tulpenkoorts

Ja, ook op de redactie van PitchPark kopen mensen “Cryptocurrencies”. En net als bij iedereen is het enthousiasme wat minder op dit moment. Sommige praten over een nieuwe “Tulpenkoorts”. De “Tulpenkoorts” was een periode in het begin van de zeventiende eeuw waar men tulpenbollen kocht. Veelal deed men dit op papier, zonder de daadwerkelijke tulpenbol in handen te krijgen. Ze zaten namelijk veelal gewoon in de grond. Zie je de overeenkomst met de Bitcoins, Ethereum, Ripple, etc. Ook daar vinden we een directe overeenkomst met de tulpenbollen, die ook vaak voorzien waren van bijzondere namen.

Toch lijkt het erop dat het zoeken naar andere “currencies” echt iets is van onze tijd. Ook hier kunnen wij bijvoorbeeld een verband leggen met de marketingwereld waar het vaak lastig blijkt resultaten behaald door marketingstrategieën in harde Euro’s uit te drukken. In ons vak gebruiken we daarom ook andere grootheden om het resultaat te duiden. Bijvoorbeeld door: bezoekers op een website, doorklik ratio’s, Likes, Re-tweets, etc.

Maar nu gaan we nog een stap verder! Wat als je deze resultaten nu eens gaat vertalen in harde “currency”? Hiermee activeer je als het ware mensen in mediamiddelen. Je gebruikt hun “storrytelling” capaciteiten, bereik, creativiteit en niet onbelangrijk hun tijd. Zonder dat je hier als merk veel tijd en geld in hoeft te stoppen. De “currency” voor de consument wordt weer omgezet in resultaat voor het merk.

Opel bedacht een mooi concept door gebruik te maken van YouTube bij de introductie van een nieuw model. Een leuk concept waar volgens ons wel toekomst in zit.