Lef!
KLM heeft Lef! Men neemt de verantwoordelijkheid en hier is toch moed voor nodig. Een mooi voorbeeld hoe het dus ook kan.
Op de redactie zijn wij vaak onder de indruk van de communicatie van KLM. Sinds enige tijd is KLM nadrukkelijk bezig sustainability tot speerpunt te maken. Nederland is in de ban van duurzaamheid. De boeren, bouwers en buitenlui, zij die wonen op aanvliegroutes, worden tot hoofdonderwerp in de klimaatdiscussie gebombardeerd. Sinds enige tijd rijden wij 100 in Nederland. Volgens alle gegevens zal dat zeker gaan schelen in de uitstoot. Maar Nederland is ook in de ban van vliegschaamte! Nu blijkt uit berekeningen dat de uitstoot op het geheel meevalt, maar toch. KLM pakt als eerste vliegtuigmaatschappij deze handschoen gewoon op. Veel marketeers zullen van hun stoel zijn gevallen bij het zien van de commercial over verantwoordelijk vliegen. Maar KLM staat er om bekend initiatief te tonen en dat doen zij dan ook.
De boodschap aan klanten om goed na te denken over hoe je reist en wat de noodzaak ervan is, is een hele krachtige. Wij vinden dan ook dat KLM zich wederom in haar communicatie onderscheid. En laten we wel wezen, deze dame is al 100 jaar oud, maar communiceert als een jonge start-up met echte idealen. Nu we in de Corona-crisis zitten en KLM steun ontvangt van de regering is een van de voorwaarden: duurzaamheid. Wij als redactie denken dat dit geen probleem kan zijn voor het bedrijf.
Het stopt overigens niet bij één commercial over dit onderwerp, maar er wordt heel nakeuring doelgroepgericht gecommuniceerd. Kijk maar eens op Youtube naar de verschillende versies. KLM maakt zoals bekend veel gebruik van social-media om boodschappen naar de stakeholders te communiceren.