Logo geheimen
Beeldmerken en logo’s. Wat stellen ze voor? Waarom heeft men hiervoor gekozen? Wat is het verhaal er achter? Allemaal vragen die vaak onbeantwoord blijven.
Bedrijven en organisaties besteden honderden miljoenen om hun merk onder de aandacht te krijgen van de consument. Daarom wordt het merk gezien als het meest waardevolle van een bedrijf of organisatie. De herkenning bij de consument wordt geheel gevoed door het beeldmerk/logo. Maar wat zijn de verhalen achter die logo’s. Ziet de consument wat het voorstelt en begrijpt hij/zij de vaak verborgen boodschappen?
Beeldmerk of logo
Een beeldmerk of logo is een grafische uiting die met een bedrijfs- of productnaam, dan wel met een organisatie geassocieerd wordt. Het woord “logo” is afgeleid van het Griekse woord “λογος”, dat kan worden vertaald als “woord”. Het kan bestaan uit een woordmerk, een kleine afbeelding, lettermerk, monogram, embleem, zegel, mascotte dat symbool staat voor een woord of combinatie van woorden of uit een combinatie van een aantal van deze dingen. Een beeldmerk is een beeld dat overeenkomt met het merk. Het vertegenwoordigt het merk.
Ontwerpen
Vaak is het ontwerpen van een beeldmerk of logo een lang en intensief proces. Natuurlijk niet raar, want het moet in de regel lang mee. Er zijn niet zoveel bedrijven of organisaties die hun bestaande logo vervangen door een geheel nieuw logo. Wel worden er regelmatig kleine aanpassingen doorgevoerd. De consument ziet het nauwelijks, maar als je de evolutie van het design achter elkaar zet zijn ze meestal zeer verwonderd over de enorme aanpassingen en veranderingen van oud naar nieuw.
Het idee
Waarom heeft Apple zijn appel en hoe is dat zo gekomen? Of wat te denken van het gestileerde logo van Toyota? Of Amazon? Een kijkje in de verborgen verhalen achter logo’s.