Na de “lockdown”

door Marcel Hoes

Nik(e)s is onmogelijk. Wat kan het bedrijfsleven leren van de sport? Afgezaagd of toch een wijze les? Nike laat het ons zien.

Nederland is op vakantie. We nemen allemaal een beetje afstand van de crisis. Echter het gevaar loert! Wat treffen we aan na de vakantie. Wederom een grote uitbraak? Wat betekent dit voor onze economie? Of valt het mee en kunnen we beginnen met het wederom opbouwen?

Hoe groot is de schade?

Niemand kan dat met zekerheid zeggen. De economen en anderen die verstand van zaken zouden moeten hebben, tasten in het duister. Dat de wereld er anders gaat uitzien is voor velen wel duidelijk. Gaan we massaal weer merken activeren? Komen er weer snel nieuwe producten op de markt en dan bedoel ik niet producten die ons op een of andere wijze beschermen tegen virussen? Voor veel marketing- en communicatie bedrijven breekt er een onzeker tijd aan. Echter als we blijven innoveren en onze creativiteit de vrije loop laten en het doel goed voor ogen houden, moet het gaan lukken deze te overwinnen.

Wat kunnen wij leren van de sport?

Vele zullen zeggen: ‘stop toch met altijd die vergelijkingen tussen het bedrijfsleven en de sport!’ Ik ben het zeker met iedereen eens dat vaak te pas en te onpas gebruik wordt gemaakt van deze semi-wetenschappelijke vergelijking. Echter baat het niet dan schaadt het niet zei mijn moeder altijd.

Elke week een resultaat

In veel sporten wordt er over een x-periode elke week een wedstrijd gespeeld. Door de week zijn we dan bezig met trainen, analyseren en strategieën bedenken. De wedstrijd geeft precies aan waar je staat, winnen of verliezen. Hoe anders bij de meeste bedrijven waar we vaak 4 momenten (kwartalen) echt kijken waar we staan. Het is dan vaak moeilijk om bij te sturen. Bij sport is dat duidelijk en een dag later staan we weer op het veld, de zaal of liggen in het zwembad. Het adagium is: het moet beter dan de laatste keer wat de uitslag ook was.

Na de lockdown

Ook wij als organisaties en bedrijven worden dus geconfronteerd met: ‘hoe komen we terug?’ Sporters worden met dit proces misschien wel het vaakst geconfronteerd. Nike onderkent dit als geen ander en gebruikt het om iedereen ervan te overtuigen dat terugkomen kan! Nik(e)s is onmogelijk!