Nike

door Marcel Hoes

Het gevoel dat je ergens bij hoort is een vaak gebruikte thematiek in marketingcommunicatie. Heel veel merken houden mensen een spiegel voor. Dit zijn wij in onze omstandigheden, heel herkenbaar. Maar de onderliggende boodschappen zijn anders. Nike en Apple bewijzen wederom dat ze daar heel goed in zijn.

Dit is zeker niet de eerste keer dat wij iets schrijven over Nike. Maar het moet weer worden gezegd, wat zijn ze goed! Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende sporten en Nike is de verbindende factor. ‘Play for the World’ heet deze campagne. Echte mensen in de situaties die we allemaal herkennen. Het gevoel spat van het filmpje af, maar is tevens zeer subtiel. Het lettertype, wijze van filmen en de productshots; alles ademt Nike.

Meer dan alleen een merk-activatie

Door isolatie en de regels te respecteren spelen wij de grootste wedstrijd ooit. Voor 7.8 miljard mensen dat is de boodschap van Nike. Dus echt “Playing for the World”, een mooi stuk communicatie. Daar wil je bij horen. Hier zien we wat ons betreft een inmiddels beproefde strategie. Apple volgde en volgt nog steeds deze strategie. De setting is precies hetzelfde, alleen de boodschap is anders.