Pop-away

door Redactie

Meestal is Amazon.com in het nieuws als er nieuwe initiatieven zijn of het vermogen van Jeff Bezos wederom gegroeid is. Maar dit keer gaat het echt over sluiten!

Niet meer weg te denken

Pop-up winkels hebben de retail- en e-commerce-industrie stormenderhand veroverd. Wat ooit als een voorbijgaande trend werd beschouwd, is nu een steunpilaar geworden voor grote en kleine merken. Pop-ups stellen merken in staat nieuwe markten te betreden, producten te laten ervaren en direct contact te hebben met de klant.

Sluiten

Amazon.com openden 5 jaar geleden haar eerst pop-up store. In korte tijd groeide het aantal naar 87. Maar eind april van dit jaar kwam hier een eind aan. Alle 87 outlets zijn inmiddels gesloten. Amazon.com geeft aan zich volledig te gaan richten op de zogenaamde “4-star stores”. Deze winkels bestaan sinds eind 2018. In deze winkels worden enkel de producten verkocht die via hun digitale kanaal 4 sterren beoordeling kregen.

Nieuw

Tevens kondigde Amazon gelijktijdig aan dat er een nieuwe supermarktketen komt naast de twee bestaande ketens: Whole foods en Amazon Go. Natuurlijk niet op een rustige manier, maar volgens het disruptieve model gelijk tientallen.

Confrontatie

In Nederland wachten wij inmiddels de strijd af die Amazon hier gaat voeren met Bol.com, Coolblue en Wehkamp. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit ook wederom niet ongemerkt aan ons voorbij gaan.