Prof. dr. Rudy Moenaert

door Marcel Hoes

Deze keer de “Moekjes” van Prof. dr. Rudy Moenaert, hoogleraar strategische marketing aan de TIAS School for Business and Society in Tilburg.

Prof. dr. Rudy Moenaert (1961) is hoogleraar strategische marketing aan de Tilburgse TIAS School for Business and Society. Zijn werkterrein is strategische marketing en innovatie, voornamelijk in business-to-business bedrijven en dienstenorganisaties. Hij is Academic Director van de Executive Master of Marketingopleiding op TIAS. Hij is een gepassioneerd docent en adviseert ondernemingen in hun marktplanning. Hij is lid van de adviesraad van Insites en Minds & More.

De business van deze West-Vlaming is de business of fun: op basis van wetenschappelijk onderzoek en concrete samenwerking met het bedrijfsleven gedegen inzichten verwerven inzake strategische en industriële marketing en innovatiemanagement. Rudy Moenaert is coauteur van Marketing met Ballen (Adfo 2016), auteur van De pijn van het ondernemen (LannooCampus 2012) en coauteur van Marketing Strategy & Organisation. Building Sustainable Business (LannooCampus 2011, 2de editie). Hij publiceerde in de internationale toptijdschriften zoals o.m. Management Science en Journal of Product Innovation Management.

Hij houdt van de bourgondische genoegens van het leven, sport, reizen, Club Brugge en motorrijden. Je kunt hem bereiken via www.moenaert.be en volgen via Twitter (@moenaert). Lijfspreuk: “Du choc des idées jaillit la lumière.”

The Wide Lens door Ron Adner (2012)

Het beste marketingboek van de voorbije tien jaar! In toegankelijke taal en met tal van voorbeelden brengt Ron Adner (Tuck School of Business, Dartmouth) inzicht inzake innovatie en marketing in de moderne arena. Het idee inzake Value Blueprint, m.n. hoe je een winnende waardepropositie in een ecosysteem kunt opbouwen, is zonder meer een juweel. Met het concept Minimum Viable Footprint benadrukt vervolgens dat innoverende organisaties best een minimale en betrouwbare oplossing lanceren, en pas sofisticatie toevoegen naarmate ze meer van de markt leren. Ik geef hem gelijk – perfectie is niet van deze tijd.

 

The Customers the Day after Tomorrow door Steven Van Belleghem (2017)

Wat doe je aan disruptie? Om de zoveel jaar publiceert Steven Van Belleghem (Nexxworks) een boek over digitalisering en marketing. Na ‘The Conversation Manager’, ‘The Conversation Company’ en ‘When Digital Becomes Human’ belicht Steven Van Belleghem ditmaal de nieuwe realiteit van artificiële intelligentie. De marketing van de toekomst zal proactief, real time, hypergepersonaliseerd en een ongekend gebruiksgemak moeten bieden. Aan de hand van vele voorbeelden, ook Nederlandse zoals bv. de Efteling, biedt de auteur een ronduit fascinerende inkijk op de marketingtoekomst. 

Sapiens door Yuval Noah Harari (2011)

Er is slechts één iets wat slechter is voor een manager dan helemaal niets lezen en dat is zich beperken tot managementboeken. In plaats van de zoveelste onzin over leiderschap te lezen in een businessmagazine, raad ik je aan om eens de romans van John Williams te lezen (‘Butcher’s Crossing’; ‘Augustus’).  En als we dan toch zo benieuwd zijn in de medemens, waarom leren we dan niet de oorsprong en evolutie ervan beter te begrijpen. Sapiens van Harari is zonder meer een instant classic, waarbij wetenschap dermate briljant wordt verwoord dat geen enkele whodunit van de voorbije jaren ook maar enigszins in de buurt komt. Zo argumenteert hij dat contradicties inherent zijn aan de menselijke cultuur, en precies vooruitgang stimuleren. Hij vat dit samen in de mooiste zin die ik in een non-fictie boek heb gelezen het voorbije decennium: ‘Consistency is the playground of dull minds’.  De opvolger, Homo Deus, waar hij een blik werpt op de toekomst, is van hetzelfde niveau –  briljant. Een derde boek, 21 Lessons for the 21st Century¸ verschijnt later dit jaar.

 

Website: https://sloanreview.mit.edu/

Jaren geleden heb ik mijn abonnement op Harvard Business Review opgezegd. Het heeft geen enkele zin zaken te lezen die anderen ook allemaal lezen. De Harvard Business Review is zowat het middenstandsmagazine van de professional geworden. In dezelfde stad (Boston) is eveneens het befaamde Massachusetts Institute of Technology (MIT) gevestigd. Deze instelling heeft altijd een zeer grote appetijt voor technologische innovatie gehad. De website van hun businessmagazine is één van de beste bronnen om hypes van realiteit te onderscheiden, en de impact van digitalisering en robotisering beter te begrijpen. Heel wat van de artikelen bevinden zich achter een paywall en zijn moeilijk te vinden in de bibliotheken van de business schools. Een abonnement op Sloan Management Review is evenwel democratisch, en verschaft je toegang tot informatie die je collega’s niet hebben. Kijk, niet lezen wat anderen wel lezen, en wel lezen wat anderen niet lezen, dat is de start van differentiatie in de kennismaatschappij. Klik hier!