Ratio
Gevoel versus ratio. Of kan het beiden worden ingezet.
Het thema gevoel staat vaak centraal op PitchPark. Maar je kunt ook ratio gebruiken om mensen een goed gevoel te geven. Er ontstaat dan een soort botsing bij consumenten tussen de Neocortex en het Limbisch-brein. Apple heeft altijd gebruik gemaakt van het gevoel om consumenten aan zich te binden. Het was en is het verhaal eromheen wat het merk spannend maakt. Daarbij gebruikt Apple bij iedere productintroductie maar één productvernieuwing. Apple maakt nog steeds gebruik van het gevoel zoals te zien is in deze video die zowel geschikt is voor interne als externe communicatie. En er komt geen product in beeld.
Samsung
Samsung doet dit op een volledig andere manier, maar wij zien toch ook een overeenkomst met de “Apple-way”. Ze appelleren aan hun probleemoplossend vermogen. Stellen de klanten met hun “mogelijke” problemen centraal, zelfs als ze die nog niet kennen (dat doet Apple ook altijd). En zeer opvallend, ze maken gebruik van Nike-achtige pay-offs.
De toekomst
Veel subtieler is deze promotievideo van Samsung. De producten verdwijnen meer naar de achtergrond. Het gaat er over wat allemaal mogelijk is straks in de toekomst. Maar de toekomst is onzeker, dus het gaat hier meer over het verlangen dan de ratio. Het merk Samsung wordt hiermee ook softer, terwijl alle producten draaien om hoogwaardige digitale techniek.