Reclamemanipulatie
Regels, regels en regels. Daar wordt de marketingwereld steeds vaker mee geconfronteerd. We willen de consument beschermen tegen nep-nieuws, valse boodschappen en opdringerige call centers. Maar wat zijn de regels voor gemanipuleerde foto’s en video’s. Deze geven altijd maar weer een mooier beeld dan de werkelijkheid.
De wereld verandert razendsnel. Waar tot voor kort de traditionele media alleenheerschappij hadden over wat de consument zag en las, zitten we nu midden in een diffuse wereld. Wat is echt en wat is nep nieuws? Artiesten die likes kopen, organisaties die consumentendata verkopen en verkiezingen waar men van zegt dat die gemanipuleerd zijn met gebruik van sociale platforms. Regelgeving is er in overvloed, vaak niet in het voordeel van de consument. Organisaties en bedrijven besteden miljoenen aan bescherming van hun data, maar de volgende cyberaanval ligt alweer op de loer.
Reclame is jarenlang afgeschilderd als manipulator. Ook deze branche kreeg te maken met vergaande regelgeving. Wat je schrijft moet bewezen worden. Op verpakkingen prijken lijsten aan ingrediënten die in het product zitten. Vaak in onbegrijpelijke scheikundige termen. En er is in Nederland een instituut dat zeer nadrukkelijk kijkt of wat er in reclame te zien is wel door de beugel kan: de Reclame Code Commissie.
Koken
Er is echter een element waar niet of nauwelijks aandacht aan besteed wordt. Maar je zou dit toch makkelijk kunnen definiëren als manipulatie: de video en fotografie. Iedereen die weleens een dinertje maakt met behulp van kookboeken of onze redder in de nood de “Allerhande”, wordt altijd geconfronteerd met prachtig opgemaakte borden, ingrediënten die glimmen en altijd volumineuzer zijn dan het eindresultaat. Zolang het aan de kookkunsten ligt van degene die het klaarmaakt geen probleem. Maar hoe zit dat als wat je ziet gemanipuleerd is?
In de video kun je zien hoe dit in zijn werk gaat. Maar ook wat de naakte waarheid is van sommige producten. Wat zit er eigenlijk in en is dat wel gezond? Voor diegene die dit weekend gasten voor het diner ontvangt nog wat leuke tips.
Waarheid
De vraag blijft: ‘wil de consument voor de gek worden gehouden of realiseren we ons dat wat je ziet altijd mooier is de waarheid?’