Vakantie in eigen land

door Redactie

Nog nooit blijven er zoveel Nederlanders vakantie vieren in eigen land. Een unieke kans om je product of merk te promoten. Op een relatief veilige plek, want alles speelt zich met dit mooie weer buiten af. Maar niks is minder waar. Het blijft redelijk stil in fieldmarketing Nederland.

Uit een onderzoek van “Wat vindt Nederland” onder bijna 3.000 mensen blijkt dat 3 kwart van de mensen de zomervakantie gaat doorbrengen in ons eigen land Hiervan geeft de helft aan dat alle corona-maatregelen en de kans op uitbraken in populaire vakantiegebieden hen heeft doen besluiten in eigen land te blijven. Ook interessant is dat 18 procent aangeeft dit te doen om de lokale ondernemers te steunen.

Wat een kans!

Zelden was dit percentage na de tweede wereldoorlog zo hoog. Vakantie kenmerkt zich altijd door een hoger uitgavenpatroon bij veel mensen. Kijk maar wat we doen als we op Schiphol komen. We bestellen koffie voor een enorm bedrag met dito broodjes. We kopen nog even snel een nieuwe koptelefoon en/of zonnebrillen en de prijs maakt dan niet echt veel uit. Het betekent dus dat veel mensen ander gedrag vertonen in deze paar weken van het jaar. Misschien is deze periode alleen qua koopgedrag te vergelijken met de kerstperiode. Wat ons als redactie van PitchPark.nl dan toch wat tegenvalt is de reactie hierop van bijvoorbeeld de FMCG sector. Vanuit de “fieldmarketing” sector krijgen wij enkel berichten dat sampling en andere productpromotie-acties eerder uitzondering dan regel zijn is deze tijd. Een tijd waarop wij ons inziens nog nooit zoveel consumenten hebben gehad op het beperkt aantal vierkante meters dat Nederland rijk is. Vanwege het goede weer kunnen de meeste activiteiten gewoon in de frisse buitenlucht worden uitgevoerd. Juist die plek waar de consument zich nu het veiligst voelt.

Genoeg mankracht

Ook op de arbeidsmarkt is geen gebrek aan personeel, bijvoorbeeld aan mensen met horeca-ervaring die ervaring hebben met service en hospitality. Bijvoorbeeld onze ijsproducenten en alcoholvrije bierproducenten kunnen in een paar dagen het hele strand voorzien van hun verkoelende, mogelijk nieuwe product. Of hun merk een activatie-boost geven die de consument niet snel zal vergeten. Desalniettemin blijft het relatief stil. Na de vakantieperiode zullen wij op dit platform proberen te inventariseren wat er op dit gebied heeft plaatsgevonden. We zijn benieuwd. Hieronder zomaar wat producten die dit jaar geïntroduceerd werden en worden.

Pepsi
M&M’s
Oreo
Iphone12